Till kommunfullmäktige i Danderyd
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande angående buller från
Roslagsbanan.
När detaljplan och genomförandeavtal för Roslagsbanan genom Sikreno togs i
kommunfullmäktige 1994 03 28 yrkade Siv Sahlström ”att avtalet enligt
kommunstyrelsens förslag i punkten 2 skall omförhandlas på så sätt att AB
Stor-Stockholms lokaltrafik skall åläggas att uppfylla miljö- och
hälsoskyddsnämndens krav om 70 dB momentant utomhus och 40 maximalt inomhus”.
Yrkandet avslogs.
1997 10 20 väckte Danderydscenterns fullmäktigegrupp en motion där vi bland
annat skrev ”Danderydscentern har haft en från majoriteten avvikande uppfattning
när det gäller buller från Roslagsbanan. Vi ville i fullmäktige ha lägre maximal
ljudnivå än majoriteten. Frågan inställer sig nu om ens de maximala ljudnivåer
som fullmäktige fastställt vidhålls.
Följande värden har av kommunfullmäktige antagits för spårtrafik: Maximal
ljudnivå på balkonger, uteplatser, lekplatser och andra rekreationsytor skall
inte överstiga 70 dB (A). Högsta momentana bullernivå inomhus skall vara 45 dB
(A).
Det är av största vikt att kommunen gentemot SL med kraft hävdar att de
riktvärden som kommunen fastställt skall hållas. Vi har ett stort antal
kommuninnevånare som är kraftigt bullerstörda.
Medborgarna har fått den uppfattningen att kommunen endast betraktar de värden
för maximal ljudnivå som kommunen antagit som vägledande. Man anser att det
tydligt framgått (bl a på informationsmötet den 13/10) att kommunens
representanter accepterat och anpassat sig till SL:s väsentligt högre riktvärden
(80 dB (A) utomhus och 50 dB (A) inomhus).
För att åstadkomma en tillfredsställande bullerdämpning måste problemet bland
annat angripas vid källan dvs på tågsätten och banvallen. Kommunen måste göra
klart för SL att de värden kommunen angivit skall hållas.
De boende har begärt en sänkning av tåghastigheten nattetid förslagsvis mellan
23.00 - 6.00. För denna modesta begäran har man inte fått något gehör.”
Med hänvisning till ovanstående föreslog vi att kommunfullmäktige skulle besluta
uppdra åt berörda organ:
att kräva att SL skall göra vad som behövs för att de maximala ljudnivåer
kommunfullmäktige antagit för spårtrafik skall hållas.
att hos SL begära att tåghastigheten skall sänkas inom tättbebyggda
bostadsområden mellan 23.00 - 6.00 intill dess kommunens riktvärden för buller
kan hållas.
Motionen besvarades 1998 09 28 tillsammans med en annan motion i samma ärende
men med ett annat yrkande. Kommunfullmäktige beslöt
1. Danderyds kommun kräver att Stockholms Lokaltrafik skall göra vad som behövs
för att de maximala ljudnivåer kommunfullmäktige antagit för spårtrafik skall
hållas.
2. Kommunfullmäktige noterar med tillfredsställelse att miljö- och
hälsoskyddsnämnden avser att driva frågan om sänkning av hastigheten nattetid på
Roslagsbanan med stöd av miljöskyddslagen.
3. Fullmäktige uppdrar åt tekniska nämnden att i sina kontakter med SL verka för
att alla tågen stannar vid alla stationer i Danderyd.
Med hänvisning till fullmäktiges första beslutssats anhåller jag om
kommunfullmäktiges tillstånd att till kommunstyrelsens ordförande få ställa
följande frågor:
1. På vilket sätt har kommunfullmäktiges beslut i första satsen effektuerats?
2. Vid vilka tillfällen och på vilka sätt har kommunstyrelsens ordförande i
övrigt tagit upp frågan med Stockholms Lokaltrafik?
Danderyd 2001 05 05
Siv Sahlström (c)