Till Kommunfullmäktige i Danderyd
INTERPELLATION
ställd till
ordföranden i barn- och utbildningsnämnden ang
Elevgruppers storlek i relation till utbildningens resultat
I förra veckan (v19) presenterades en undersökning som
tydligt visade sambandet mellan små elevgrupper och bättre
undervisningsresultat. Som exempel nämndes klasser i en skola i Älvsjö där
klasstorleken minskats från 30 till 20 elever och där undervisningsresultatet
samtidigt påtagligt förbättrats.
I Enebyberg ser vi att till hösten (ht –02) kommer år 1
innehålla upp till 25 elever. I år 4 hyser varje elevgrupp minst 27 elever.
I anledning av ovanstående vill jag ställa följande frågor:
- Anser ordföranden i barn- och utbildningsnämnden att det
finns ett samband mellan elevgruppers storlek och undervisningens resultat och
kvalitet?
- Tror ordföranden i barn- och utbildningsnämnden att
elevgrupper om 25 elever i år 1 och minst 27 elever i år 4 ligger i linje med
vad som kan anses vara lagom stora klasser och därmed ha förutsättningar för
en god undervisningssituation och goda undervisningsresultat?
- Varje elev ska idag ha en individuell utvecklingsplan;
somliga elever kräver extra stöd och uppmärksamhet, somliga kräver extra
stimulans och utmaningar. Anser ordföranden i barn- och utbildningsnämnden att
det finns tillräckliga förutsättningar för det i elevgrupper med upp till 27
elever (eller ännu fler om inflyttning sker)?
- Om en resultatenhet, till exempel pga höga
lokalkostnader, tvingas till att etablera stora klasser, vad anser då
ordföranden i barn- och utbildningsnämnden vara viktigast: att hålla
resultatenhetens budget, eller värna om de små klasserna med god kvalitet i
undervisningen?
- Om svaren på frågorna två eller tre ovan är Nej – hur
ser handlings- eller åtgärdsplanen ut?
Kerstin Engman (c)