Till kommunfullmäktige i Danderyd
Motion om att undersöka möjligheten att överföra ansvaret för primärvården
från landstinget till kommunen och genomföra en skatteväxling som ger full
ekonomisk kompensation.
Under 1990-talet övertog kommunerna ansvaret för långvården, omsorgen och
psykiatrin från landstingen. Kommunerna saknade av förklarliga skäl erfarenhet
inom detta område trots detta har förhållandena i huvudsak varit positiva.
Det som har varit ett problem är läkarinsatserna som tidvis varit obefintliga
eller helt otillräckliga. Danderydscentern har i två olika motioner dels 1993
dels 1998 bland annat tagit upp frågan om den medicinska kompetensen på våra
sjukhem och äldreboenden. Ansvaret för läkarinsatserna har nämligen legat kvar
hos landstinget. Kommunen har ansvar för patienterna upp till sjuksköterskenivå.
Detta har varit ett stort bekymmer som vi förutom i motioner också påtalat i t
ex budgetbehandlingen där vi utan framgång begärt medel för en läkare med
geriatrisk specialistkompetens.
Vi har ansett att det är orimligt att patienterna skall komma i kläm, medan
kommunen och landstinget strider om vem som skall betala. Vår inställning har
varit att kommunen skall lösa problemet och se till att de Danderydsbor som
ligger på t ex våra sjukhem får den vård de behöver och inte drabbas av onödigt
lidande. Därefter får vi begära ersättning från landstinget. Förhållandena när
det gäller just läkarkompetens har enligt uppgift förbättrats under senare år.
Det finns dock en hel del andra problem inom dagens primärvård där det råder
oklarheter om vad som ligger inom kommunernas respektive landstingens
ansvarsområden. Patienter kommer i kläm och det är naturligtvis inte bra.
Riksdagen beslutade 1991 att på försök införa kommunal primärvård i bl a Sigtuna
kommun. Erfarenheterna av detta försök var positiva men det fick avbrytas 1999
då försökstiden gick ut och Landstinget inte ville permanenta kommunalt driven
primärvård.
Danderyds kommun har begärt att få genomföra ett försök med kommunal primärvård.
När vi ansökte om detta var den ovannämnda försöksverksamheten inne i sitt
slutskede och vi fick då avslag på vår begäran.
Nu kommer det enligt uppgift att bli en stor omorganisation inom Stockholms läns
landsting. Den tidigare decentraliserade verksamheten kommer att centraliseras
under den kommande mandatperioden. Sjukvårdsområden, sjukvårdsstyrelsen, hälso-
och sjukvårdsnämnden, förvaltningar mm skall samordnas och läggas in under
landstingskontoret och landstingsstyrelsen och det skall det bli en hård
politisk styrning från landstingsrådsnivån.
I detta läge befarar vi att primärvården kan få stora problem i sin dagliga
verksamhet. Sannolikt skulle vårdcentraler och husläkarmottagningar som är vana
att arbeta i en decentraliserad organisation passa bättre i den kommunala
verksamheten där andra viktiga delar av vården redan finns.
Eftersom det redan i dag är problem med oklara ansvarsgränser finns det skäl att
tro att detta kommer att förvärras med den nya organisationen. Kommunerna
ansvarar för äldreomsorg och sjukhemsboende, behovet av sjukvård och omsorg ökar
med åldrandet. Psykiatrin och omsorgen är andra områden som innebär att
kommunernas behov av mer medicinsk kompetens ökar.
Läkarkompetensen finns inom landstinget. När behovet av sjukvårdande insatser
uppstår övergår ansvaret till en annan huvudman. Här uppstår ett gränsland
mellan kommun och landsting. Ett flertal viktiga frågor som berör människors
välbefinnande, som bl a hemsjukvården, rehabiliteringen och vården i livets
slutskede riskerar att hamna i detta gränsland.
Om det är samma huvudman underlättar det samordningen mellan kommunens vård och
omsorg och primärvården. Det gäller särskilt för vården av äldre men troligen
skulle också barn/skolhälsovården fungera bättre med en huvudman. Det är viktigt
att en helhetssyn på den sjuke präglar hela synsättet inom vård och omsorg. Det
är också viktigt att de verksamheter som ligger nära människans vardag läggs hos
kommunen.
Mot bakgrund av den mycket bekymmersamma ekonomiska situation som landsting och
kommuner befinner sig i är det dessutom slöseri att ha parallella
organisationer. Om man i stället kan ge den service och vård som behövs utan att
diskutera vem av huvudmännen som skall betala gagnar man framför allt dem av
våra medborgare som behöver vård men även alla skattebetalare. Vi kan få mer
resurser till vården om administration och byråkrati förenklas. Ett kommunalt
övertagande av primärvård förutsätter naturligtvis en skatteväxling från
landsting till kommun. En skatteväxling som ger full ekonomisk kompensation för
de faktiska kostnaderna.
Med hänvisning till ovanstående föreslår vi kommunfullmäktige besluta uppdra åt
berörda organ
att undersöka förutsättningarna för att överföra ansvaret för primärvården till
kommunen och att beräkna kostnaderna för detta så att kommunen får full
ekonomisk kompensation.
att ta upp överläggningar med Stockholms läns landsting om ett sådant
överförande och därav följande skatteväxling.
Danderyd 02 11 11
Siv Sahlström (c)