Till kommunfullmäktige i Danderyd
Motion om att ompröva kommunens placeringsreglemente för den långsiktiga
externa kapitalförvaltningen av Danderyds tillgångar för pensionsutbetalningar.
1998 avsatte kommunen 300 miljoner kronor för extern långsiktig
kapitalförvaltning. Kommunfullmäktige fastställde ett placeringsreglemente som
angav att kapitalet i första hand skulle användas för framtida
pensionsutbetalningar av pensionsförmåner intjänade före den 1 januari 1998.
Fullmäktige fastställde också hur kapitalförvaltaren skulle få placera
kapitalet, 50% i aktier och 50% i räntebärande papper och vilka avvikelser från
detta som kunde tillåtas.
Under 2002 minskade marknadsvärdet på tillgångarna med 68,5
miljoner kronor.19 miljoner kronor användes för att finansiera
pensionsutbetalningarna under året. Underskottet var således 49,5 miljoner
kronor, oerhört mycket pengar. I redovisningen av detta skriver ledningsstaben
”Detta innebär att förvaltarna presterade ett resultat som var 1,8
procentenheter sämre än jämförelseindex.”.
Under de två senaste åren har förvaltningen gått med ökande underskott. I
ovannämnda promemoria står ”Över hela perioden 4 maj 1998 - 31 december 2002
redovisas dock en positiv avkastning på 1,5%”. Observera ordet dock. Det leder
tanken till att det trots allt gått ganska hyggligt. Så är det naturligtvis
inte. Mer relevant är att jämföra med vad kommunen hade fått i avkastning vid en
alternativ placering i räntebärande papper. I förhållande till en placering i
räntebärande papper har kommunen förlorat mycket pengar. Och förlusterna
fortsätter i januari med 3,7 miljoner kronor.
Danderydscenterns gruppledare har vid upprepade tillfällen tagit upp och även i
kritiska lägen begärt extra sammanträde (sommaren 2002) om att så stor del av
kapitalet ligger i aktier. Denna oro har dock inte delats av övriga. Man har
ansett att vi inte begriper detta och inte skall lägga oss i det. Vi följer ju
dessutom kommunfullmäktiges placeringsreglemente hävdar man. Och så är det ju.
Kommunstyrelsen är emellertid skyldig att ta upp frågor till fullmäktiges
prövning om man bedömer att något hänt som ger anledning till en omprövning.
Det är nu en helt annan situation än 1998. Den placeringspolicy som då antogs
bedömdes som en ansvarsfull och försiktig hantering av kapitalet. I dag är läget
ett helt annat. Det är svårt att tro att fullmäktige, om pengarna skulle
placeras i dag, skulle antagit samma regler. Det som ansågs som en försiktig
placeringsstrategi 1998 är inte en försiktig strategi i dag. I massmedia har
under flera års tid levererats larmrapporter om riskerna med för stor exponering
mot aktier.
Den 12 februari i år finns en artikel i DN:s Ekonomidel med rubriken ”Företag
vågar inte satsa pensionspengar på börsen”. ”När det stod som högst hade vi en
aktieexponering på mellan 50 och 60 procent. Nu är det snarare ner mot 20%”
säger den placeringsansvarige på Nordea. Banken gör således i dag bedömningen
att man inte vågar ha mer än 20% av sitt pensionskapital i aktier. Danderyds
kommun har cirka 50%. Byggföretaget Skanska har en fjärdedel av alla
pensionsmedel i aktier. Finanschefen på Posten säger ”Vi har haft en konservativ
och försiktig placering. Väsentligt mer än hälften av portföljen är placerad i
realränteobligationer”. I Danderyds kommun, som hanterar skattepengar,
fortsätter vi dock med samma reglemente som 1998.
Med hänvisning till ovanstående föreslår vi kommunfullmäktige besluta uppdra åt
kommunstyrelsen
att se över och lägga fram förslag om att ompröva kommunens placeringsreglemente
för den långsiktiga externa kapitalförvaltningen av Danderyds tillgångar för
pensionsutbetalningar.
Danderyd 2003 03 03
Siv Sahlström (c)