Till kommunfullmäktige
Motion om riktlinjer för bemötande och omhändertagande av Danderydsbor som tar
kontakt med socialkontoret.
Många psykiskt funktionshindrade har svårigheter att själva klara av kontakter
med myndigheter och annat. Danderyd saknar personliga ombud som kan hjälpa
medborgarna med dessa kontakter. I TV-programmet Uppdrag granskning framkom att
tjänstemän på socialkontoret som reportern talade med inte ens visste vem som
var ansvarig för denna grupp medborgare. Journalisten som ville tala med en
LSS-handläggare skickades runt mellan olika tjänstemän på ett helt oacceptabelt
sätt. Det förekom också dessvärre att en tjänsteman raljerade om saken.
Danderyds kommuns förvaltningar är till för Danderydsborna. Det är de som
avlönar alla tjänstemän och också oss förtroendevalda. Bemötandet av medborgarna
skall vara professionellt – inte minst inom det sociala området. Det finns
dessvärre andra Danderydsbor som har gjort liknande erfarenheter; att det är
oerhört svårt att nå fram till rätt person på socialkontoret. Och det är väl
ingen tvekan om att detta är en brist i organisationen.
Det måste finnas en ständigt uppdaterad lista tillgänglig i växeln och hos varje
tjänsteman där den som tar emot samtalet direkt kan se vilken handläggare som
ansvarar för den fråga som ställs. Det bör också anges vem som är ersättare vid
frånvaro. Det går inte att svara att handläggaren har tjänstledigt och
återkommer om fjorton dagar.
Det måste också vara självklart att man om man ställs inför något man inte
klarar av ber att få återkomma och själv undersöker vem som kan/skall hantera
ärendet. Det är inte rimligt att medborgarna skickas runt mellan olika
handläggare. Det torde också sammanlagt ta betydligt mer arbetstid i anspråk för
personalen, inte minst för att klienten när den väl kommer fram är i en
betydligt sämre kondition/sinnesstämning än när hon/han började ringa.
Socialchefen säger nu i en artikel i ”Lokaltidningen mitt i” att organisationen
när det gäller LSS har ändrats ”Vi har samlat besluten inom samma enhet som
handläggningen.” Men det finns med anledning av det som inträffat skäl att fråga
hur det är med andra områden inom socialkontorets förvaltning. Det är angeläget
att detta ses över i sin helhet.
Vid socialnämndens sammanträde den 27 januari yrkade Danderydscenterns ledamot
Anna-Karin Öhrström att nämnden skulle ge socialkontoret i uppdrag att utarbeta
riktlinjer för LSS-hanteringen och att socialkontoret skulle ge de berörda
medborgarna information om denna rättighetslag. Socialnämnden ställde sig inte
bakom förslaget. I stället beslöt man att bordlägga frågan. En bordläggning
innebär att ärendet måste komma tillbaka i oförändrat skick det vill säga i
detta fall utan något som helst underlag. En bordläggning används när man
behöver fundera vidare på något eller behöver rådrum.
Denna passivitet från socialnämndens sida är inte acceptabel och gör att vi
tvingas föra frågan till fullmäktige. Det faktum att socialkontoret inte i denna
del skött sina åligganden gentemot de psykiskt handikappade gör socialnämndens
passivitet anmärkningsvärd. Socialnämndens uppgift och uppdrag är att tillvarata
medborgarnas intressen, inte minst de medborgares som kan ha särskilda
svårigheter att själva tala för sig.
Med hänvisning till ovanstående föreslår vi kommunfullmäktige besluta uppdra åt
socialnämnden
att utarbeta en policy för allmänt uppträdande gentemot de Danderydsbor som tar
kontakt med socialkontoret i olika ärenden.
att utarbeta och kontinuerligt uppdatera en lista över vilka tjänstemän (och
ersättare) som handlägger olika ärenden inom socialkontoret. Listan skall vara
tillgänglig i växeln och hos varje enskild tjänsteman på socialkontoret.
att utarbeta riktlinjer för LSS-hanteringen och informera berörda medborgare om
denna rättighetslagstiftning.
Danderyd 2004 02 09
Siv Sahlström (c)