Reservation mot kommunstyrelsens beslut vad gäller budgetdirektiven för
2002 - 2004 i de delar vi inte fått gehör för våra yrkanden.
Jag yrkade bifall till ordförandens förslag om
”Mål och direktiv för budgetarbetet” med följande tillägg:
1. Kommunstyrelsen vill framhålla det angelägna i att nämnderna, när personal
slutar och vid pensionsavgångar, noga prövar om man behöver göra om
organisationen. Samtidigt bör man pröva om ny teknik gör att det behövs annan
kompetens inom administrationen och om den kan samutnyttjas med annan
förvaltning.
2. Nämnderna skall undersöka alla möjligheter att samutnyttja lokaler,
utrustning och personal inom sitt ansvarsområde. Möjligheter till samutnyttjande
av lokaler och utrustning mellan nämnderna skall också uppmärksammas.
3. Nämnderna skall lägga budgetförslag utan avgiftshöjningar inom de områden som
berörs av regeringens proposition om maxtaxa och allmän förskola m.m. I övrigt
skall nämnderna eftersträva att klara sina ramar utan avgiftshöjningar. Om
avgiftshöjningar föreslås skall dessa motiveras, konsekvensanalyser göras och
jämförelsetal med andra kommuner redovisas. Jämförelsetalen skall så långt
möjligt ”rensas” så att siffrorna är likvärdiga.
4. Nämnderna skall motivera och göra konsekvensanalyser av besparingsförslag,
förslag om ändrad verksamhet, nedläggningar m.m.. Detta är nödvändigt för att
fullmäktige skall ha möjlighet att bedöma vilka följder olika beslut får för
Danderydsborna.
Kommunstyrelsen beslöt bifalla yrkandet under punkt fyra. Vi beklagar att vi
inte också fick gehör för de övriga tre yrkandena. Kommunstyrelsen har ett
övergripande ansvar. Vi anser att styrelsen måste göra klara markeringar av vad
man förväntar sig av nämnderna. Vi tror att det underlättar för nämnderna att
genomföra nödvändiga förändringar och rationaliseringar om man kan peka på att
styrelsen givit sådana direktiv. Vi kommer att få ett alltmer pressat ekonomiskt
läge och styrelsen måste vara väldigt tydlig i vad man förväntar sig av
nämnderna.
Siv Sahlström
Gruppledare, Danderydscentern