Reservation mot kommunstyrelsens beslut att avstyrka yrkandet att uppdra
åt arbetsutskottet att dels omgående tillskriva dels uppvakta SL och framhålla
att de kraftigt ökade bullernivåer som drabbar de boende runt Roslagsbanan efter
utbyggnaden av banan inte kan accepteras och kräva att SL skyndsamt gör vad som
behövs för att sänka ljudnivåerna.
1992 04 27 hade kommunstyrelsen ”Utredning om utveckling av kollektivtrafiken i
Nordostsektorn” på remiss. Siv Sahlström yrkade då bland annat ”Under rubriken
Kommunens synpunkter görs följande tillägg efter första stycket: Särskild
uppmärksamhet måste ägnas bullerproblemen för de kringboende. Bullernivåerna får
inte öka. De behöver redan i dag minskas”. Kommunstyrelsen beslöt bifalla
yrkandet och det står således i det yttrande kommunen skickade till SL.
1997 10 20 väckte Danderydscenterns fullmäktigegrupp en motion där vi föreslog
att kommunfullmäktige skulle besluta uppdra åt berörda organ:
att kräva att SL skall göra vad som behövs för att de maximala ljudnivåer
kommunfullmäktige antagit för spårtrafik skall hållas.
att hos SL begära att tåghastigheten skall sänkas inom tättbebyggda
bostadsområden mellan 23.00 - 6.00 intill dess kommunens riktvärden för buller
kan hållas.
Motionen besvarades 1998 09 28 tillsammans med en annan motion i samma ärende
men med ett annat yrkande. Kommunfullmäktige beslöt
1. Danderyds kommun kräver att Stockholms Lokaltrafik skall göra vad som behövs
för att de maximala ljudnivåer kommunfullmäktige antagit för spårtrafik skall
hållas.
2. Kommunfullmäktige noterar med tillfredsställelse att miljö- och
hälsoskyddsnämnden avser att driva frågan om sänkning av hastigheten nattetid på
Roslagsbanan med stöd av miljöskyddslagen.
3. Fullmäktige uppdrar åt tekniska nämnden att i sina kontakter med SL verka för
att alla tågen stannar vid alla stationer i Danderyd.
2001 05 05 interpellerade jag både miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande och
kommunstyrelsens ordförande angående buller från Roslagsbanan. Miljö- och
hälsoskyddsnämndens ordförande har inte svarat på interpellationen trots att vi
har haft två fullmäktigemöten sedan jag tillställde honom den.
Kommunstyrelsens ordförande besvarade sin interpellation 2001 06 11. Det svar
jag fick är inte tillfredsställande. I fullmäktigedebatten frågade jag om
kommunstyrelsens ordförande tyckte att det var besvärande att han också sitter i
SL:s styrelse. Han svarade då att ärendet inte varit uppe i SL:s styrelse. Det
innebär att SL:s ledning är helt omedveten om vad Danderyds kommunfullmäktige
beslutat kräva av dem. Kommunstyrelsens ordförande Björn Hamilton har således
inte funnit anledning att se till att SL:s ledning fått ta del av fullmäktiges
beslut i denna för många Danderydsbor mycket angelägna fråga.
Den 17 januari 2001 beslutade miljö- och hälsoskyddsnämnden att förelägga SL
Infrateknik AB att senast 2 april redovisa en plan för vilka åtgärder som kommer
att vidtas för att minska ljudnivån vid fastigheter utefter Roslagsbanan.
Beslutet överklagades av SL.
Länsstyrelsen beslöt 2001 03 16 avslå överklagandet. Länsstyrelsen beslöt vidare
att den tid inom vilken SL Infrateknik AB skall ha efterkommit begäran från
miljö- och hälsoskyddsnämnden bestäms till den 1 juni 2001. SL överklagade också
länsstyrelsens beslut till miljödomstolen. SL Infrateknik AB har nu återkallat
sitt överklagande. Miljödomstolen beslöt 2001 06 05 med anledning av detta
avskriva målet från vidare handläggning.
SL har nu skickat ett brev som saknar adressat men är diariefört på Miljö- och
stadsbyggnadskontoret 2001 05 31. Det är rubricerat ”Åtgärder mot buller från
Roslagsbanan inom Danderyds kommun” och lyder:
”Åtgärder för att uppnå det långsiktiga målet att nivåerna max 70 dBA vid
uteplats i anslutning till bostad samt max 45 dBA i sovrum inte överskrides
avses uppnås genom successiva framtida förbättringar vid källan. Detta innebär
att vid framtida nyanskaffningar av vagnparken kommer teknikutvecklingen att
beaktas för att inom ramarna för vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt
rimligt erhålla minskade bulleremissioner från vagnparken.”
En Djursholmare lade ovannämnda brev i min brevlåda i helgen. Av brevet framgår
klart att SL inte har några som helst planer på att överhuvudtaget göra något åt
bullret inom överskådlig tid. Jag begärde därför att ärendet skulle tas upp
under övriga frågor och läste då upp brevet för kommunstyrelsen. Jag yrkade
därefter att kommunstyrelsen skulle ”uppdra åt arbetsutskottet att dels omgående
tillskriva dels uppvakta SL och framhålla att de kraftigt ökade bullernivåer som
drabbar de boende runt Roslagsbanan efter utbyggnaden av banan inte kan
accepteras och kräva att SL skyndsamt gör vad som behövs för att sänka
ljudnivåerna”. Yrkandet avslogs.
Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för vad som händer inom kommunen.
Jag har för egen del levt i den förvissningen att kommunstyrelsens ordförande
arbetat för att få en lösning på denna fråga. Särskilt eftersom han sitter i
SL:s styrelse. Kommunalrådet, som har en lång rad biuppdrag utanför kommunen,
brukar påstå att det är bra för Danderyd att han har alla dessa uppdrag eftersom
han där kan arbeta för Danderyds intressen. I detta fall har han inte bara
underlåtit att arbeta för det beslut som kommunfullmäktige fattat utan han har
nu också sett till att kommunstyrelsen inte försöker göra något åt saken. I den
sista delen delar han naturligtvis ansvaret med övriga ledamöter i styrelsen som
inte stödde vårt yrkande.
Siv Sahlström (c)
Gruppledare Danderydscentern