Reservation mot kommunfullmäktiges beslut om Soltorpet.
I en av besvärsskrivelserna (aktbilaga 3) står följande ”BN:s ordförande
upprepade att det inte hade varit hans avsikt att bebyggelsen skulle öka från
planuppdrag till antagandehandling. Han var villig att låta förvaltningen gå
igenom våra beräkningar, så att vi kunde bli överens om siffrorna. Eftersom
planchefen direkt efter mötet skulle ut på längre utlandsresa och ärendet
formellt hade lämnat kommunen rekommenderade BN:s ordförande att vi skulle be
regeringen remittera siffermaterialet till kommunen för genomgång och yttrande.
Våra beräkningar bifogas därför som bilaga.”
Under kommunfullmäktiges behandling av överklagandet frågade jag
byggnadsnämndens ordförande om det var en riktig beskrivning av vad som hade
förevarit. Han vidimerade att det var på det sätt som det beskrivs i
överklagandet.
Jag yrkade i första hand återremiss av ärendet till
kommunstyrelsen för att höra byggnadsnämnden.
Jag anser det självklart att ärendet skall beredas av byggnadsnämnden eftersom
de frågor Regeringskansliet särskilt vill ha belysta är frågor som bör besvaras
av byggnadsnämnden som har handlagt planfrågan. Dessutom har således
byggnadsnämndens ordförande uttryckligen rekommenderat klagandena att be
regeringen remittera siffermaterialet till kommunen för genomgång och yttrande.
Jag anser dels att det är nonchalant mot Regeringskansliet att inte bereda
ärendet på adekvat sätt dels att det är oetiskt mot dem som indirekt blivit
lovade en saklig granskning av det siffermaterial de visat byggnadsnämndens
ordförande vid ovan angivna tillfälle.
Det bör framhållas att det inte är någon amatör som gjort beräkningarna. Det är
en person som är oerhört saklig och kompetent. Danderyds kommun har anlitat
honom som konsult flera gånger i stora ärenden. För mig är det helt ofattbart
att man inte försöker bringa klarhet i det här.
I andra hand yrkade jag att fullmäktige skulle tillstyrka besvären.
I antagandehandlingen har Miguel Castilla av misstag blivit angiven som
handläggande tjänsteman i planärendet hävdar kommunen i sitt yttrande. Under
rubriken medverkande tjänstemän står planingenjören, planchefen,
exploateringschefen och Miguel Castilla, arkitekt, Projex AB. Precis under har
planchefen satt sin namnteckning. Och det har hon gjort vid inte mindre än tre
tillfällen; nämligen på samrådshandlingen daterad den 10 januari 2000, på
utställningshandlingen daterad den 15 mars 2000 och på antagandehandlingen
daterad den 13 juni 2000.
Vad kommunen faktiskt nu hävdar är att planchefen inte läser igenom vad hon
skriver under. Det kan naturligtvis tänkas att hon distraherats när hon kom till
slutet och därför inte sett felaktigheten. Men det håller inte att hävda att det
skett vid tre tillfällen. Om det är så, då är vi illa ställda. Om det är så; hur
många felaktigheter har vi då i övrigt i våra detaljplaner, när vi fattar beslut
som har stor betydelse för många Danderydsbor.
Kommunen skriver ”Byggnadsnämnden brukar i antagandehandlingen ange om en
fastighetsägare inlämnar ett förslag till plan till kommunen, namnet på den
person som upprättat förslaget. Detta brukar anges under en särskild rubrik. I
det här fallet har olyckligtvis rubriken bortfallit”.
Jag har bara kunnat påminna mig ett enda tillfälle då det funnits en särskild
rubrik i ett detaljplaneförslag och det är detaljplanen för Mörbylund. Det fanns
där en rubrik som hette ”Medverkande konsulter”. Jag har forskat i saken för att
kontrollera min minnesbild. Stadsbyggnadskontoret har trots letande inte hittat
någon annan plan med särskild rubrik än ovan angivna detaljplan för Mörbylund.
Man uppger nu till mig att det är denna rubrik man åsyftar i sitt yttrande.
Uppgiften att ”detta brukar anges under särskild rubrik” är mot denna bakgrund
inte adekvat.
Kommunen skriver vidare att arkitekten Miguel Castilla varit med vid
”samrådsmöte”, som om det gällde ett möte. Uppgiften är direkt vilseledande för
att inte säga oriktig. Den riktiga uppgiften är att han var med vid
samrådsmöten. Han var med vid såväl program- som detaljplanesamrådsmötet.
Hela ärendet är illa hanterat. Det finns allvarliga invändningar mot det sätt på
vilket planprocessen skötts. Sakägarnas synpunkter har negligerats på ett
uppseendeväckande sätt.
Kommunstyrelsen beslöt den 19 april 1999 ändra det tidigare planuppdraget till
byggnadsnämnden. Till grund för det var ett programförslag som var daterat den
10 januari 1999. Sedan hävdades det på samråden att det skulle strida mot
beslutet om man ändrade något. På så sätt sattes i praktiken samrådsförfarandet
som skall äga rum under programtiden ur spel.
Jag brukar gå på nästan alla samrådsmöten för att inför besluten lyssna på vad
Danderydsborna tycker. Jag bor inte i närheten av Soltorpet och är inte berörd
av denna detaljplan. Jag har, som jag således brukar, varit med på båda samråden
om Soltorpet.
Båda samråden har varit mycket välbesökta. Det har varit många kringboende där.
De har varit kunniga och välinsatta och kommit med många genomtänkta och bra
förslag. De har fått mycket litet gehör för sina synpunkter. För dessa
medborgare måste det ha framstått inte som ett samråd utan som en kompakt mur av
motstånd.
Arkitekten Miguel Castilla bemötte tillsammans med planchefen och
trafikingenjören de närboendes synpunkter. Han konstaterade bland annat vid
flera tillfällen att träden inte kunde sparas så som de kringboende önskade. Han
gjorde allmänna bedömningar av trafiksituationen och vad som var den bästa
tillfarten till området. Det kan, konstaterade han, bli problem med två infarter
till området genom att det då blir genomfartstrafik. Han försvarade projektet i
sin helhet och förklarade att man inte hittat på det för att folk i området
skulle bli ledsna och att man tagit hänsyn till träden vid placeringen av
byggnaderna.
Kommunens tjänstemän uppträdde som om det vore deras uppgift att tillsammans med
Miguel Castilla ”sälja förslaget” inte att ha ett reellt samråd. Jag har aldrig
tidigare vid samråd sett ett sådant totalt samförstånd mellan kommunens
tjänstemän och fastighetsägarens representant. Vem vägde medborgarnas intressen
mot exploatörens? Vem tillvaratog de kringboendens intressen? Ingen! Det har
varit obehagligt att bevittna detta från åskådarplats. Jag har varit beklämd när
jag lämnat dessa samrådsmöten.
Kommunstyrelsens ordförande var närvarande vid båda mötena och uppträdde som om
han vore advokat för byggföretaget. Bland annat påstod han felaktigt att
kommunen kan bli ersättningsskyldig om man inte tillgodoser markägarens önskemål
eftersom den gamla planen för allmänt ändamål gav större byggrätt. Han framhöll
att byggföretaget måste få exploateringen att gå ihop och därför kunde man inte
tillmötesgå sakägarnas förslag om förändringar.
Solparken Förvaltnings AB köpte Soltorpet 1 av Landstinget för ca 12 miljoner
kronor i dec 1997. Fastigheten var enda tillgången i bolaget. De årliga
hyresintäkterna på ca 1,9 miljoner kronor per år har mer än väl räckt till
skuldräntan, drift och underhållskostnaderna och till avskrivningar på
byggnaderna, dvs en årlig vinst efter skatt varje år. Nu när detaljplanen är
klar säljer fastighetsägaren området för 26.700.000 kronor.
Det är inte förtroendevaldas uppgift att vara försvarsadvokat för byggföretagen,
vår uppgift är att tillvarata Danderydsbornas intressen. Det är det vi är valda
för och ingenting annat. Den detaljplan som kommunen tagit fram ger en
värdeökning på 13 -14 miljoner kronor för fastighetsägaren, när han nu säljer
Soltorpet. Dessutom har naturligtvis det företag som köper området också räknat
med en vinst när de bygger.
Kommunen har hjälpt till att mot de kringboendes önskan om justeringar av
förslaget driva igenom projektet i den form byggföretaget önskat. Genom detta
har man hjälpt enskilda personer till stora ekonomiska vinster, men demokratin i
Danderyd har gjort en stor förlust, en förlust som, när det gäller många
sakägare och andra Danderydsbor som följt denna process, är irreparabel.
Siv Sahlström
Gruppledare Danderydscentern