Särskilt uttalande från Danderydscentern med anledning av ledningsstabens PM
angående motion om att bygga loftgångslägenheter för studenter i Mörbylund.
I sitt yttrande över rubricerade motion ger sig ledningsstaben in i en
diskussion om förtroendevaldas arbetssätt. Med detta går ledningsstaben över
gränsen för vad som kan anses vara ett tjänstemannauppdrag. Det tillkommer inte
tjänstemännen att i sin ämbetsutövning ha synpunkter på förtroendevaldas arbete.
Det skall Danderydsborna bedöma i demokratiska val. Saken blir inte bättre av
att man tar upp frågan i ett yttrande över en motion. En motion som dessutom
återremitterats av en minoritet.
Ledningsstaben skriver bland annat ”Den här motionen,....., har bordlagts två
gånger i fullmäktige och återremitterats en gång”. Genom att skriva på detta
sätt ger man intryck av att någon begärt att få den bordlagd. Så är emellertid
inte fallet. Orsaken till att motionen bordlagts två gånger är att det varit så
många ärenden att fullmäktige inte hunnit med alla. Vid andra tillfällen har det
varit så få ärenden till fullmäktige att det varit aktuellt att ställa in ett
möte. Det är en administrativ uppgift för ledningsstaben att arbeta fram
ärendena så att arbetsbelastningen blir jämn och rimligt fördelad på
fullmäktiges sammanträden.
Det var således först vid fullmäktiges senaste sammanträde som det var möjligt
att begära att motionen skulle återremitteras. I svaret på motionen hade
ledningsstaben skrivit att Drott motsatte sig förslaget att i stället för kontor
bygga studentbostäder på baksidan av det stora kontorshuset i Mörbylund. När
Danderydscenterns gruppledare begärde att få se Drotts yttrande över förslaget
visade det sig att det inte fanns något sådant yttrande. Om ledningsstaben från
början hanterat motionen på ett acceptabelt sätt hade den således inte behövt
återremitteras. Ledningsstaben hade också möjlighet att sedan de fått begäran om
yttrandet se till att få fram det före fullmäktiges förra sammanträde. Inte
heller då hade ärendet behövt återremitteras.
Vidare skriver ledningsstaben ”....en administrativ hantering som inte står i
rimlig proportion till ärendets betydelse”. Det ankommer inte på ledningsstaben
att avgöra vilken betydelse olika ärenden har. Det ankommer på Danderydsborna
att genom sina valda ombud bestämma vilka ärenden som skall tas upp och vad som
är viktigt för dem. Ledningsstaben får ha en annan uppfattning om vad som är
viktigt, men de borde inte ifrågasätta medborgarnas rätt att genom sina valda
ombud arbeta för det som är angeläget för dem.
Förutom det som ovan angivits finns det andra möjligheter för ledningsstaben att
nedbringa kostnader och arbetsinsatser. Låt oss ge ett exempel. För knappt ett
år sedan beslutade fullmäktige att inte tillåta att två interpellationer skulle
få framställas. Det var kommundirektörens bedömning som bidrog till att
fullmäktige agerade på detta sätt.
Efter fullmäktigemötet tog Danderydscenterns gruppledare kontakt med
kommunförbundets jurister för att höra deras syn på frågan och redovisade den
därefter i ett brev till kommundirektören. Brevet avslutades med följande ”Till
sist ställer jag nu frågan till Dig om detta går att reda upp på något sätt och
om Du i så fall har något förslag. Som Du säkert förstår kan jag inte bara
släppa detta, särskilt inte efter de bedömningar jag nu fått. Min övergripande
och viktigaste uppgift som gruppledare är att i varje läge tillvarata gruppens
rättigheter i den demokratiska församlingen.”
Då Danderydscenterns gruppledare efter fjorton dagar inte fått något svar eller
någon som helst reaktion från kommundirektören överklagade hon sista dagen
besluten till länsrätten. Hon meddelade kommundirektören att hon överklagat
besluten och skrev bland annat ”Det var, som framgår av mitt brev till Dig, min
förhoppning att vi skulle kunna klara upp detta inom kommunen”. Länsrätten
upphävde senare fullmäktiges beslut.
Hanteringen av detta ärende som två gånger kom att passera fullmäktige och
omfatta cirka 20 sidor kostade mycket pengar och det blev ett omfattande
administrativt arbete för många personer. Detta är ett exempel på en dyrbar
administrativ hantering som hade kunnat undvikas med samtal, samarbete och god
vilja.