Reservation mot kommunstyrelsens beslut om
Yttrande över överklagande av detaljplan för kv Skorstenen och del av kv Hamnen
m m.
Under punkt 1 skriver kommunstyrelsen ”Den av länsstyrelsen föreslagna ändringen
av planbestämmelsen ’skola’ kom att istället erhålla planbestämmelsen ’skola, ej
förskola eller grundskola”. Vidare skriver styrelsen ”Klagandena gör gällande
att användningen i utställt planförslag ’gymnasieskola’ har i detaljplanen
ändrats till ’fri skolverksamhet’. Detta är helt felaktigt.”
Av byggnadsnämndens protokoll 02 12 10 framgår att revideringar föreslås i sex
punkter. Punkt fyra lyder ”Användningen av skolområdet preciseras så att det
framgår att det inte får användas till annan verksamhet än gymnasium”. Detta
förslag till revidering har utan ändring passerat förtroendemannaberedningen, i
vilken sex av byggnadsnämndens ledande partiföreträdare sitter.
På ordförandens förslag beslöt emellertid byggnadsnämndens majoritet på
ovannämnda sammanträde (02-12-10) ändra detta beslutsförslag till ”med ändringen
att skolverksamheten inte skall omfatta förskola eller grundskola”. Detta var
den enda ändring som byggnadsnämnden gjorde. Och den gjordes oförberett vid
sittande bord.
De klagande skriver att det innebär ”fri skolverksamhet utöver förskola och
grundskola”. Det är en exakt beskrivning. Vilken annan inskränkning skulle
annars denna formulering kunna innebära? Det har i ovannämnda protokoll
(sammanträdet 02-12-10) också noterats att det föreligger en skrivelse från
Klart Skepp Marinteknik AB daterad 2002-12-09 (dagen före sammanträdet). Denna
skrivelse låg på byggnadsnämndens bord. I denna skriver Klart Skepps VD Anders
Paulsen ”Hej! Inför BN:s beslut om KV Skorstenen på tisdag har vi förslag på en
smärre justering. Planbestämmelserna säger att det får bedrivas ’Skola, endast
gymnasium’. Vi vill att man ändrar denna text till ’Skola, endast gymnasium och
vuxenutbildning’.”
Kommunstyrelsen hänvisar till planbeskrivningen där det står att syftet med
planen var att utöka skolverksamheten från 290 elever till 450 elever fördelade
på fyra gymnasieprogram och två eftergymnasiala utbildningar. Men det är ju inte
vad byggnadsnämnden och sedan fullmäktige beslutat. I beslutet står
skolverksamhet som inte skall omfatta förskola eller grundskola. Det är den enda
inskränkningen. Jag delar de klagandes uppfattning att en så vid användning som
den nya bestämmelsen ger borde ha ställts ut på nytt. Det är en väsentlig
förändring.
Anders Paulsen har alltså inte bara blivit tillgodosedd med den ändring han
begärt utan han har fått en ännu vidare ram för sin verksamhet. Det innebär en
stor ekonomisk fördel för honom. Kommunstyrelsen skriver för övrigt på flera
ställen om Anders Paulsen som ”företrädare för Marina läroverket/Klart Skepp”.
Han är VD för Klart Skepp/Marina läroverket - koncernen och har stora ekonomiska
intressen i verksamheten i Stocksunds Hamn.
Det tycks helt klart att orsaken till den generösa ändringen som gjordes på
sammanträdet är Anders Paulsens brev. Att han som ledamot i byggnadsnämnden
visserligen lämnar sammanträdesrummet under förebärande av jäv, men samtidigt är
närvarande och direkt påverkar beslutet genom ett skriftligt meddelande, som
ligger på byggnadsnämndens bord när sammanträdet börjar är inte acceptabelt.
Planförslaget var utställt 2002-10-07 – 11-04, det vill säga i fyra veckor. Alla
– även Anders Paulsen – hade således gott om tid att lämna in synpunkter på
detaljplaneförslaget till byggnadsnämnden.
Kommunstyrelsen skriver under punkt 8 ”I den händelse klagandens påstående om
jäv skulle godtas skulle det innebära att Anders Paulsen skulle förvägras sin
lagliga rätt att yttra sig i planärendet”. Verkligen? Enligt min mening skulle
det istället innebära att Anders Paulsen liksom övriga Danderydsbor måste följa
de lagar och bestämmelser som gäller; i detta fallet att liksom övriga
medborgare inkomma med synpunkter i tid under utställningstiden och inte – för
sent – direkt till sammanträdet.
Styrelsen skriver ”Enligt kommunens mening föreligger inte jäv i den nu
redovisade aktuella situationen”. Enligt en vanlig medborgares (i detta fall
många medborgares) mening föreligger jäv.
Kommunstyrelsen skriver under punkt 7 ”En översiktsplan är inte rättsligt
bindande vid utarbetande av en detaljplan. Enligt 5 kap 24§ 1 st pkt 2 och 5 kap
26§ andra stycket PBL skall kommunen i samband med detaljplanearbetet uppge om
planen avviker från översiktsplanen och om så är fallet ange skäl för avvikelsen
i planbeskrivningen”. Översiktsplanen antogs av fullmäktige den 12 april 1999.
Det är riktigt att en översiktsplan inte är rättsligt bindande. Det är däremot
en detaljplan. I detta fall följdes översiktsplanen upp av en ny detaljplan för
Stocksunds Hamn. Den vann laga kraft 2000-07-05.
Såvitt jag minns har Danderyd aldrig tidigare ändrat en detaljplan innan
genomförandetiden gått ut. Inte heller en av de tjänstemän som varit längst i
tjänst inom stadsbyggnadskontoret kan på min fråga påminna sig något sådant
fall.
Däremot har vi vid flera tillfällen diskuterat och avvisat förslag till
detaljplaneändring med motiveringen att genomförandetiden inte gått ut. Det har
även gällt fastigheter som kommunen är ensam ägare till. När man gör en ny
detaljplan är det ett kontrakt man sluter mellan medborgarna och deras
förtroendevalda. De måste kunna lita på det kontraktet. De skall veta vad som
kan hända i deras omgivning. När arbetet med 2000 års detaljplan pågick
utlovades dessutom på samråd med Danderydsborna att det inte skulle byggas mer i
hamnen. Vi har en detaljplan för Stocksunds Hamn som ännu inte fyllt fyra år och
som således har en genomförandetid kvar på drygt 11 år. Detta kontrakt med
Danderydsborna borde liksom i andra fall respekteras.
Länsstyrelsen skriver ”behovet av den planerade bebyggelsen är tillräckligt
dokumenterat och lokaliseringen lämplig enligt 3 kap 1§ MB eftersom skolans
marina inriktning gör en placering i en hamnmiljö naturlig”. Vad Länsstyrelsen
avser med att behovet är tillräckligt dokumenterat framgår inte. Det finns tre
gymnasieskolor i Danderyd. Vi har Danderyds gymnasium, Viktor Rydberg och Marina
läroverket. Det sistnämnda har för övrigt bara 15 elever från Danderyd. Något
behov av ytterligare gymnasieplatser i Danderyd finns alltså inte.
I ett tjänstemannayttrande från tekniska kontoret står ”Avgörande för kommunens
ställningstagande bör dock vara om de av Klart Skepp Marinteknik AB påtalade
undervisningsfördelarna anses vara av sådant kommunalt undervisningsvärde att
ett utökat engagemang är motiverat”. Och svaret på detta är enkelt; det är inte
ur kommunal synpunkt motiverat att bygga en ny stor skola åt Klart Skepp. Vi har
överskott på platser i gymnasieskolan.
Under punkt 6 skriver kommunstyrelsen ”Vad klagandena har uppgivit om de olika
aktiviteterna inom planområdet är enligt kommunens mening i full
överensstämmelse med detaljplanen och strider inte heller mot detaljplanens
grundförslag”.
Den nu överklagade planen har inte vunnit laga kraft och det innebär att det är
2000 års plan som gäller. De aktiviteter som nu pågår inom hamnområdet är inte i
överensstämmelse med denna plan. Jag utgår från att det är detta de klagande
avser. Om den nu överklagade planen vinner laga kraft kommer nämligen dessa
verksamheter att bli planenliga.
Under arbetet med 2000 års detaljplan skickade Anders Paulsen ett remissvar per
fax till stadsbyggnadskontoret. Där står bland annat följande ”Eftersom vi har
deltagit i delar av planarbetet och haft möjlighet att framföra våra åsikter,
och fått gehör för dessa, anser vi att detta är ett bra planförslag.”
Planen vann som ovan sagts laga kraft 2000-07-05. 2000-10-20 inkom till
byggnadsnämnden en ansökan om bygglov för elevmatsal och avfallsbyggnad. Ansökan
är undertecknad av byggnadsnämndsledamoten och Klart Skepps VD Anders Paulsen.
Han begär bygglov för en elevmatsal som strider mot den tre månader gamla
detaljplanen, som han efter att ha ”deltagit i delar av planarbetet” förklarat
sig nöjd med. Det är Danderyds kommun och inte Anders Paulsen som är
fastighetsägare (vilket också är noterat på ansökan). Det var också Danderyds
kommun som skulle betala och äga byggnaden, som han begärde bygglov för.
Bygglovansökan behandlades enligt delegationsbeslut 2001-02-08. Handläggande
tjänsteman skriver ”Enligt planen får det aktuella området användas för
anordningar tillhörande småbåtshamn. Ansökan avser nybyggnad av soprum samt
matsalsbyggnad för elever hos Klart Skepp marinteknik. Användningssättet av den
aktuella byggnaden för matsal strider mot detaljplanebestämmelserna. Avvikelsen
kan inte betraktas som ’mindre’. Miljö- och stadsbyggnadskontoret är dock berett
att tillstyrka ett tidsbegränsat bygglov på 5 år för användning av byggnaden för
matsal vilket har accepterats av sökanden”.
Därefter har denna matsalsbyggnad för skolelever blivit restaurang med
spriträttigheter. Någon ansökan för ändrat användningssätt för restaurang finns
inte på stadsbyggnadskontoret, som uppger att det är lagligt att använda lokalen
för restaurangverksamhet trots att det tidsbegränsade bygglovet enligt ansökan
gäller ”elevmatsal”.
Under punkt 9 skriver kommunstyrelsen ”En matsal, ett förråd och två sjöbodar
samt en husbåt inom vattenområde har övergått med gällande byggrätter från
planen år 2000 till nu aktuell plan”. Uppgiften är således felaktig. Det finns
ingen byggrätt för matsal/restaurang i planen från år 2000. Byggrätten gäller
som ovan redovisats ett förråd. Därför hävdar jag i motsats till vad
kommunstyrelsen gör under punkt 1 att det är en omständighet som skall beaktas i
planärendet.
Under punkt 8 skriver Kommunstyrelsen ”Vad klagandena uppger om Q-märkt
bebyggelse inom planområdet är helt felaktigt. Som framgår av handlingarna i
planärendet blev den nu aktuella byggnaden Q-märkt i och med att den nu antagna
planen antogs.” Kommunstyrelsens uppgift är oriktig.
Vid besök på stadsbyggnadskontoret den 13 april visades för mig två
detaljplanekartor dels för 2000 års detaljplan dels för den som nu är
överklagad. På båda dessa kartor är elverksbyggnaden utmärkt med Q. Jag
förutsätter att stadsbyggnadskontoret visar mig relevant material och kan
således konstatera att elverksbyggnaden belades med Q redan i detaljplanen från
år 2000. Det är alltså inte de klagande som ”helt felaktigt” uppger saker utan
kommunstyrelsen som orättfärdigt beskyller klagandena för felaktigheter.
I stadsbyggnadskontorets tjänsteutlåtande inför behandlingen av 2000 års
detaljplan står även ”Syftet med planförslaget är att införa planbestämmelser
som överensstämmer med nuvarande användning, småbåtshamn och varvsverksamhet och
säkra äldre byggnads kulturhistoriska värde (kursiverat av mig).”
Kommunstyrelsen skriver under punkt 9 ”Eftersom kommunen som enda berörda
sakägare inte har någon erinran mot ändringen så kan det inte heller vara en
otillåten ändring”. ”Kommunen” är alla vi Danderydsbor. Danderydsborna företräds
i fullmäktige av sina valda ombud. Den nu överklagade detaljplanen antogs med
röstsiffrorna 24-21. Det innebär att i varje fall nästan hälften av
Danderydsborna, eller om man använder kommunstyrelsens vokabulär halva kommunen,
har mycket starka erinringar mot detta detaljplaneförslag.
Dessutom måste Stocksunds hembygdsförening med namnet Sällskapet Amorina nämnas.
Kommunstyrelsens majoritet skriver om Hembygdsföreningen och Sällskapet Amorina
och att dessa organisationer inte har klagorätt. Stocksunds Hembygdsförening
heter Sällskapet Amorina och det rör sig således om en organisation inte två som
kommunstyrelsen skriver. Jag kan inte acceptera att denna förening, med cirka
500 medlemmar, som så djupt och på så många olika sätt engagerat sig för
Stocksund inte skulle räknas i detta sammanhang. Oavsett juridiken i detta
tycker jag det är orimligt.
Siv Sahlström
Gruppledare Danderydscentern