Reservation mot kommunfullmäktiges beslut angående återremiss samt tidpunkten
från när Samarbetsavtal med Stiftelsen Viktor Rydbergs skola om Djursholms
samskola skall träda i kraft.
Danderydscentern föreslog återremiss till kommunstyrelsen med uppdrag att bereda
ärendet i enlighet med fullmäktiges nedanstående beslut 03 12 15.
1. Sedvanlig genomgång och prövning av remissinstansernas yttranden.
2. Omröstning bland lärarna för att utröna om de vill övergå till VRG eller ej.
3. Omröstning bland elever och föräldrar där de tillfrågas om de vill att VRG
skall ta över undervisningen på Djursholms Samskola eller ej.
4. Analys av konsekvenserna för Mörbyskolan och Fribergaskolan om många lärare
väljer att stanna kvar i kommunen.
5. Ekonomisk riskanalys av kostnaderna för kommunen om kommunen lägger ned
driften av Djursholms samskola.
6. Andra analyser (t.ex av investerings- och renoveringsbehovet) och kontroller
som kan behövas för ett fullgott beslutsunderlag.
När återremissyrkandet inte vann gehör yrkade Siv Sahlström
1. Kommunfullmäktige beslutar att övertagandet av huvudmannaskapet för
undervisningen på grundskolenivå vid Djursholms samskola kan ske från och med
den 1 juli 2005 under förutsättning att tillstånd att driva grundskoleverksamhet
beviljats av skolverket senast den 31 december 2004.
2. Kommunfullmäktige godkänner i övrigt förslaget till samarbetsavtal med
Stiftelsen Viktor Rydbergs skola om Djursholms samskola.
Danderydscentern röstade således för samarbetsavtalet med VRG om Djursholms
samskola men med den ändringen att övertagandet i stället skulle ske från och
med den 1 juli 2005 det vill säga ett år senare. Nedan utvecklas motiven för
vårt ställningstagande.
Den 16 juni 2003 beslutade kommunstyrelsen enhälligt ”uppdra åt ledningsstaben
att uppta förhandlingar med Stiftelsen Viktor Rydbergs skola”. Patrik Nimmerstam
(c) yrkade följande tillägg till beslutsförslaget 1. Förhandlingarna syftar till
att för föräldrar och personal klarlägga vad ett övertagande innebär. 2.
Föräldrar och personal skall kontinuerligt informeras om förhandlingarna. 3. Om
ett avtalsförslag framförhandlas skall det underställas en omröstning bland
föräldrar och personal som underlag för kommunstyrelsens ställningstagande.
Detta yrkande vann tyvärr inte gehör. Patrik Nimmerstam (c) och Lovisa Eriksson
(c) reserverade sig till förmån för yrkandet.
För att man skall kunna fatta ett väl grundat beslut krävs ett fullgott
beslutsunderlag. När frågan första gången diskuterades i kommunstyrelsens
arbetsutskott före kommunstyrelsens ovannämnda sammanträde framhöll jag bland
annat att vi måste utreda vilka konsekvenser det skulle få för eleverna på
Friberga- och Mörbyskolorna om vi lade ner Djursholms samskola och överlät
lokalerna till VRG. Och hur vi skulle klara vår skyldighet att erbjuda alla
Danderydsbarn plats i en kommunal skola.
Detta avfärdades med att vi inte kunde lägga ner arbete på att gå igenom dessa
aspekter innan vi visste om VRG skulle överta Samskolan i någon form. Det skulle
vi göra när vi visste om det skulle bli något av. Det beskedet bidrog till att
invagga mig i den tron att frågan till slut skulle belysas på ett grundligt
sätt. Men så har inte skett. Ett sådant underlag finns inte framtaget i dag. Det
är orsaken till att vi tvingats begära återremiss för att få fram ett fullgott
beslutsunderlag. Det naturliga hade varit att detta underlag tagits fram
parallellt med förhandlingarna med VRG.
Vi fick också i juni besked om att skolverkets andra del av
tillståndsprövningen, nämligen rätten för VRG att få skolpeng, inte skulle bli
klart till skolstarten 2004. Men vi fick också veta att det inte var något
hinder för oss att ändå betala ut skolpengen till VRG. Vi ansåg då att det är
självklart att vi under sådana förhållanden skall betala ut skolpeng till VRG.
Däremot var det inte tal om att vi skulle lägga ner vår grundskola i Djursholm,
det vill säga Djursholms samskola och skriva på ett avtal innan skolverket givit
VRG tillstånd att över huvud taget bedriva grundskoleverksamhet. Denna första
del av tillståndsprövningen är för övrigt inte ens påbörjad. Någon ordning måste
det ändå vara. Dessutom är det oetiskt att börja marknadsföra en skola och ta
emot anmälningar utan att ha det första nödvändiga tillståndet för att få
bedriva grundskoleverksamhet.
Vår återremiss har inte lett till någonting. Majoriteten har helt enkelt vägrat
effektuera vår begäran att få ett fullgott underlag för beslutet. Det vi
efterfrågat är ett sakligt underlag, det vill säga det vi begärde i mycket god
tid nämligen redan i juni.
När Riksdagen för ett år sedan beslöt införa möjligheten att begära
minoritetsåterremiss måste man ha haft någon avsikt med det. Annars skulle man
inte ha infört den möjligheten. Det måste vara någon skillnad mellan en
minoritetsbordläggning, som redan tidigare fanns, och en minoritetsåterremiss.
Det ankommer på oss förtroendevalda att se till att vi har ett tillräckligt bra
underlag för att fatta välgrundade beslut. Det innebär inte bara en rättighet,
utan jag skulle vilja påstå en skyldighet, att begära återremiss om man bedömer
att beslutsunderlaget är otillräckligt eller undermåligt. Majoriteten tvingar
oss nu ta ställning till detta stora ärende på mycket dåligt beslutsunderlag.
Vi beklagar den oskickliga – och formellt tveksamma – hanteringen av ärendet som
den sittande majoriteten nu visar. Den bäddar för problem och motsättningar som
inte hade behövt uppstå om man visat ett bättre handlag och respekt för den
demokratiska processen i djupaste mening.
Vi är mycket positiva till VRG. De har ju visat att de kan driva skola.
Visserligen är det skillnad att driva gymnasium och högstadium, men de hade inte
någon erfarenhet av att driva gymnasium när de startade och de har lyckats
mycket bra. Det finns inte någon anledning att tro att de inte skulle lyckas
lika bra med högstadiet. En fördel med VRG är också att det är en stiftelse. När
vi nu ska privatisera en av våra högstadieskolor så är det ingen vi hellre
skulle vilja se driva den än just VRG.
Men nu är ju det här en fråga inte bara för Samskolan utan för alla våra
högstadieskolor. Alla barn som skall börja i högstadiet måste nu erbjudas plats
i Mörby- eller Fribergaskolorna. Dessutom måste alla elever som i dag går i
Djursholms samskola det vill säga de som skall upp i åttan och nian också
erbjudas plats i någon av dessa skolor. Vi kan inte överföra eleverna som går i
en kommunal skola till en friskola. Vi är således skyldiga att informera dem och
i god tid erbjuda dem en plats i en kommunal skola. I dag är dessa skolor fulla.
Och vi vet att många ungdomar velat gå i dessa två skolor.
De lärare som inte vill följa med till VRG måste också erbjudas plats i någon av
dessa skolor. Det innebär att lärare som i dag arbetar i Friberga- eller
Mörbyskolorna och som har kortare anställningstid måste sluta. Och det påverkar
naturligtvis också eleverna i dessa skolor.
Vår bedömning är att det inte är möjligt att stiftelsen kan överta
undervisningen från hösten 2004. Våra två skäl är:
1. Vi behöver mer tid att förbereda detta för att minimera eventuella negativa
följder för ungdomarna som går i Friberga- och Mörbyskolorna. Det är som vi ser
det absolut nödvändigt mot bakgrund av att vi inte har något underlag för vilka
konsekvenser det inledningsvis kommer att få. Vi har ansvar för att alla
Danderyds barn och ungdomar får en god utbildning och en trygg skoltid. Med så
kort framförhållning kan det dessutom bli väldigt dyrt för Danderyds
skattebetalare och vi vill minimera de ekonomiska riskerna för kommunen.
2. VRG har i dag inte tillstånd att bedriva grundskoleverksamhet. Ett sådant
tillstånd anser vi måste finnas innan man erbjuder elever plats i skolan.
Det finns ingen anledning att forcera fram igångsättandet av detta. Det viktiga
är att alla i god tid vet vad som gäller och vad som kommer att hända och kan
inrätta sig efter det. Det skapar trygghet och lugn hos såväl elever som
föräldrar och personal.
Siv Sahlström
Gruppledare Danderydscentern